آشنایی با انواع پارچه مبل

جدول محتوا

در این مقاله به راهنمای انتخاب پارچه مبلی می پردازیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید. خواه در حال خرید مبلمان جدید و یا در حال تعویض روکش مناسب مبل مورد علاقه قدیمی باشید، انتخاب پارچه یکی از مهمترین گزینه هایی است که باید انجام دهید. با وجود گزینه های پارچه ای بسیار زیاد، انتخاب از میان انواع پارچه مبل می تواند کمی طاقت فرسا شود. رنگ و الگو ضروری است، اما حتی قبل از رسیدن به آن مرحله باید پارچه مناسب و متناسب با مبلمان، سبک زندگی و سبک های دکوراسیون داخلی مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

برای مبلمانی که شما وقت زیادی را برای نشستن روی آن می گذرانید، بافت مهم است. پارچه برای مبل و صندلی راحتی که هر روز استفاده می شود، باید راحت باشد. برای بررسی زبری، پارچه را روی بازو یا صورت خود امتحان کنید، پارچه زبر و سخت روی دست شما ممکن دچار خراشیدگی ظریف تری نشود.

صرف نظر از جایگاه و چیدمان مبل، انواع و اقسام پارچه برای روکش مبل وجود دارند. اینکه طرح، نقش و رنگ مورد نظر شما برای انتخاب پارچه مبل چه باشد، امری جدا از جنس و کیفیت پارچه است.

بهترین انواع پارچه مبلی با الیاف طبیعی

مبلمانی که با الیاف و پارچه‌های طبیعی ساخته می‌شوند، قیمت بسیار بالاتری نسبت به مبلمان معمولی دارند. دلیل آن هم کیفیت بالاتر آن‌ها و احساس راحتی بیشتر است. در ادامه این بخش قصد داریم تا برخی از انواع پارچه‌های با الیاف طبیعی مناسب برای مبلمان را معرفی کنیم.

۱. لنین

لنین یکی از انواع پارچه مبلی است که در دسته پارچه هایی با الیاف طبیعی قرار گرفته و در دسته بندی پارچه های کتان است. از ویژگی های این پارچه می توان به بافت خنک و ظاهر نرم آن اشاره کرد. این پارچه سبک است و اگر برای کاور کردن مبلمان استفاده شود، وزن سرویس را بالا نمی برد.

البته در مورد استفاده از پارچه لنین برای روکش کردن مبلمان باید به این نکته توجه کرد که این پارچه زود فرسوده می شود. همچنین به راحتی لک و چروک شده و به راحتی نیز شسته نمی‌شود. این پارچه برای محیط های رسمی و کم تردد مناسب است. البته پارچه لنین برای مبلمان خانگی هم مناسب است به شرطی که حساسیتی در مورد شستشوی دائمی مبلمان خود نداشته باشید.

۲. ابریشم

بسیار ظریف است و برای پارچه مبل انتخاب مناسبی نیست اما اگر مبلمانی دارید که تمام یا بخشی از آن پارچه ابریشمی دارد با کمی دقت در نگهداری و مراقبت از مبل می توانید تا مدت‌ها از زیبایی و لطافت این پارچه استفاده کنید. یکی از دغدغه های افراد در برخورد با پارچه های ابریشمی مقاومت کم آن ها نسبت به لکه و آلودگی است. پارچه های ابریشمی تقریباً نیاز به شستشوی دائمی دارند و هفته چند بار باید لک و آلودگی آنها را تمیز کنید تا رد آن به داخل پارچه نفوذ نکرده و قدیمی نشود.

البته شستشوی پارچه های ابریشمی در مبلمان هم اصول خاصی دارد. اگر برای شستشوی مبلمان هایی با پارچه ابریشم از شوینده های قوی یا برس های شستشوی مبلمان استفاده کنید احتمالاً خراب شدن پارچه وجود دارد. علاوه بر این رطوبت زیادی هم پارچه شما را خراب میکند. بهترین روش برای تمیز کردن این پارچه ظریف و حساس استفاده از پارچه نرم و آب سرد است، همچنین برای خشک شدن مبل بهتر است آنها را در محلی نزدیک به آفتاب اما نه در معرض تابش مستقیم قرار دهید.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید مبل چستر به ویترا مراجعه نمایید.

۳. کتان

پارچه کتان، یک الیاف طبیعی که در میان انواع پارچه مبل فوق العاده قوی است. صاف، نرم و به طور طبیعی براق است. زود لک و چروک می‌شود، اما از لحاظ مقاومت و کیفیت، مقاومت خوبی در برار تغییر رنگ، نخ‌کش شدن یا سایش دارد. برای کشش بیشتر اغلب در مخلوط پنبه استفاده می شود. مخلوط های پنبه ای با بهترین کیفیت معمولاً حاوی حدود ۴۵ تا ۶۰ درصد پنبه هستند.

تنوع پارچه های مبلی کتان چه از نظر طرح و رنگ پارچه و چه از نظر بافت و شکل ظاهری پارچه بالاتر از دیگر انواع پارچه مبلی می باشد. هر چند توصیه میشود که کتان را بیشتر به عنوان روکش مبل استفاده کرد اما این پارچه به عنوان پارچه اصلی مبل هم انتخاب چندان بدی نیست. به خصوص برای مبلمان امروزی کتان انتخاب مناسبی است. پارچه های کتان سازگار با محیط زیست هستند دعوام نسبتاً خوبی هم دارند اما برای استفاده روزمره به خصوص در خانه هایی که فرزند کوچک دارند چندان مناسب نیستند.

۴. ویسکوز ریون

این نوع پارچه ‌ها از خمیر کاغذ ساخته می‌شوند، در نتیجه مقاومت آنها در برابر آب بسیار کم است. اما جذب رطوبت بسیار بالایی دارند؛ نرم و لطیف هستند، ولی زود چروک می‌ شوند. همچنین از لحاظ استحکام مقاومت بالایی دارند. پارچه ویسکوز ریون پارچه ای نرم، سبک و لطیف است به همین دلیل جنس نرم و مناسبی به مبلمان خانگی می بخشد. لطافت این پارچه باعث می شود که رنگ پذیری آن مناسب باشد به همین دلیل نسبت به بسیاری از انواع پارچه مبلی تنوع طرح و رنگ بالاتری دارد. همانطور که گفته شد مقاومت پارچه ویسکوز ریون نسبت آب بسیار کم است به همین دلیل شستشوی آن ها اصلا ساده نیست و در صورت نیاز به شستن مبلمان باید فوراً برای خشک کردن آن اقدام کرد. بهترین حالت استفاده از پارچه ویسکوز ریون برای مبلمان ترکیب آن با پارچه های مقاوم تر مانند الیاف مصنوعی یا کتان است.

۵. چرم

که خود شامل سه دسته کلی چرم طبیعی، چرم مصنوعی و چرم پارچه یا چرم تنفسی شده  به راحتی شستشو و تمیز می‌شود. در برابر خراشیدگی مقاومت بسیار پایینی دارد، اما در حالت کلی بسیار مقاوم است. اگر بخواهیم یکی از انواع پارچه های با الیاف طبیعی را به عنوان بهترین پارچه رومبلی و بهترین جنس پارچه مبل معرفی کنیم قطعاً چرم از هر نوعی که باشد یکی از آنهاست.

یکی از مزایای مهم پارچه های چرمی مقاومت آنها در برابر لکه است و علاوه بر این خیلی زود و راحت تعویض می شوند. همچنین پارچه ها در بیشتر دوره ها جز مد روز هستند و هنوز هم به عنوان پارچه ای لوکس برای مبلمان قابل استفاده می باشند. یکی از مشکلات بزرگ پارچه های چرمی اما ترک خوردن آنها به مرور زمان است. علاوه بر این پارچه های چرمی قیمت نسبتا بالایی دارند و همین موضوع باعث می شود مبلمان تولید شده با آنها نیز نسبت به سایر انواع مبلمان گران تر باشد.